ریخت شناسی کهن الگویی شخصیتهای کمدی معاصر ایرانی بر اساس نظریات نورتروپ فرای
نویسندگان
چکیده
نورتروپ فرای منتقد ساختارگرای معاصر، در نقدهای که نالگویی خود علاوه بر این که ژانرهای ادبی تراژدی، کمدی، رمانس و هزل را به چهار میتوس پاییز، بهار، تابستان و زمستان تقسیم م یکند و الگوهای ساختاری و شخصیتی ویژه ای برای هریک قائل می شود؛ خود را یک منتقد «ادیسه » یعنی منتقد علاق همند به ژانر کمدی دانسته است. این مقاله با واکاوی الگوهای شخصیت کمدی معاصر ایرانی، آن ها را با الگوی ارائه شده توسط فرای درخصوص کمدی غرب، مقایسه و به شکل ساختاری شناسایی و معرفی نموده است. فرای شخصیت های کمدی را در چهار گروه بی ا دب و آداب، آلازون، لوده و آیرون تقسیم م یکند که به دلیل گستردگی مبحث آیرون، در این نوشتار به سه شخصیت دیگر پرداخته شده است. در راستای اعتبار، پایایی و استانداردسازی نتایج، این مقایسه توسط آزمون یک سویه ی χ2 انجام گرفته است. روش پژوهش ارزیابی و ریخ تشناسی است که با بررسی 7 نمایش کمدی معاصر ایرانی که در سال های 1360-1390 خورشیدی نگاشته، اجرا و منتشر شده اند، از طریق روش نمون هگیری سهمی های انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 1( با الگوی نقد که نالگویی فرای می توان به ریخ تشناس ی شخصیت های تئاتر معاصر ایرانی پرداخت 2( میان الگوی کاراکترهای کمدی سنتی، مدرن و لاله زاری ایرانی با آنچه که فرای از کمدی غرب ارائه می دهد عدم تطابق جزئی مشاهده می شود.
منابع مشابه
تحلیل تصاویر داستان سیاوش بر اساس نظریّات نورتروپ فرای
در این مقاله به بررسی معنایی و آرکی تایپیِ تصاویر موجود در داستان سیاوش بر اساس نظریّات نورتروپ فرای می پردازیم. به این منظور، ابتدا نقش این تصاویر در نظام سنّت ادبی مورد بررسی قرار می گیرد؛ به نحوی که معنای حاصل از آن و تداعی هایی که اثر در ذهن اجتماع ایجاد کرده، مورد توجّه قرار می گیرد. سپس الگوهای اسطوره ای کهنی که سازندۀ تصویر های روایی این داستان بوده اند، بررسی خواهند شد. لازم به ذکر است که ب...
متن کاملبررسیِ داستانِ سیاوش بر اساس نظریاتِ نورتروپ فرای
تشخیص نوع ادبی هر اثر، گامی اساسی در نقد آن به شمار می رود، زیرا در برخورد با آثار ادبی به شیوه ای نقادانه نیازمندیم که آن ها را، به شیوه ای علمی، در گروه هایی محدودتردسته بندی کنیم. بنابراین، نظریاتی که نورتروپ فرای درکتاب "تحلیل نقد" در چهار مقاله با عنوان های "نقد تاریخی"،"نقد اخلاقی"،"نقد آرکی تایپی" و "نقد بلاغی"، دراین زمینه ارائه می دهد، می تواند در نقد متون ادبی گوناگون موثر واقع شود.ای...
15 صفحه اولتحلیل و نقد سه قصة عامیانة بوشهری بر پایة نظریات ریخت شناسی و بازاندیشی نشانه های الگویی آنها
در بررسیهای ساختاری، بین قصههای عامیانة سرتاسر جهان وجوه اشتراک زیادی وجود دارد. در پژوهش حاضر، چند داستان عامیانة بوشهر، از منظرریختشناختی نقد و بررسی شدهاند. نخست مقولة ریختشناسی تعریف شده است، سپس از بین داستانهای محلی جمعآوریشده سه داستان انتخاب و از منظر ریختشناسی تجزیه و تحلیل شدهاند. بیشتر این داستانها با الگوی ریختشناسی «پراپ» هماهنگ هستند. پژوهش حاضر نشان میدهد که این...
متن کاملقصه شناسی تطبیقی با رویکرد کهن الگویی
خاستگاه جمعی و عمیق قصهها سبب ایجاد شباهتهای شگفتانگیز در میان قصههای ملل مختلف شده است. در کنار دیدگاههایی که دربارۀ خصلت آموزشی قصه و ارتباط آن با دوران بلوغ و مسائل جنسی مطرح است، دیدگاههای دیگر نیز بر ارتباط قصه با الگوهای جمعی و اساطیری تأکید دارند. براین اساس، قصه دربردارنده حرکت درونی انسان برای رسیدن به انسجام و یکپارچگی است و روند آن بر ارتباط بین خودآگاه و ناخودآگاه متمرکز شده ...
متن کاملریخت شناسی خواب نگارههای شاهنامهی تهماسبی بر اساس نظریه پراپ
از مباحث مهم نگارگری، بررسی شکلشناسانهی عناصر تصویری و کارکرد آنها در پیشبرد روایت تصویری است. این پژوهش، با هدف دستیابی به این مهم، خوابنگارههای شاهنامه تهماسبی را مورد بررسی ریختشناسانه قرار داده است. لذا این سؤال را طرح کرده است؛ عناصر سازندهی نگارههای شاهنامهی تهماسبی در بازتولید موضوع خواب و رؤیا چه کارکرد و خویشکاریای دارند؟ این تحقیق از زاویهای نو به موضوعی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیناشر: دانشگاه هنر
ISSN 2008-2649
دوره 4
شماره 8 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023